Niemal połowa nowoczesnego handlu odzieżą i obuwiem w Warszawie odbywa się za pośrednictwem pięciu największych galerii handlowych

Pięć największych galerii handlowych w Warszawie przyciąga do siebie  45 proc. klientów, którzy regularnie robią zakupy odzieży i obuwia w dużych obiektach handlowych.

Oznacza to, że na rynku, jakim jest aglomeracja warszawska zamieszkiwana przez  ponad  1,8 mln osób w wieku 18-65 lat, 800 tys. z nich kupuje regularnie odzież i obuwie w Arkadii, Złotych Tarasach, Blue City, Galerii Mokotów oraz Wola Parku. Reszta z 20 centrów handlowych walczy o pozostałe 55 proc. rynku.

Centra handlowe to główny, ale niejedyny kanał dystrybucji odzieży i obuwia w aglomeracji warszawskiej. Nadal duży udział w sprzedaży tych kategorii towarów mają hipermarkety, sklepy uliczne oraz targowiska – w zależności od kanału, zakupów dokonuje tam od 22 proc. do 35 proc. konsumentów. W ostatnim okresie popularnym i liczącym się kanałem dystrybucji „mody” staje się internet. Co więcej wyniki badania wskazują, iż ponad połowa klientów galerii handlowych podejmując decyzje zakupowe w odniesieniu do odzieży i obuwia, ulega tzw. efektowi ROPO (ang. Research Online Purchase Offline), czyli ogląda produkty w sklepie zlokalizowanym w galerii handlowej, natomiast zakupu dokonuje w sklepie internetowym.

Ponadto wyniki badania wskazują, iż to, kto i gdzie kupuje ściśle skorelowane jest z zasobnością portfela, choć nawet konsumentom najzamożniejszym zdarza się kupować odzież w hipermarkecie oraz na bazarze.

Wartość całego rynku warszawskiego, definiowanego siłą nabywczą konsumentów na zakup odzieży i obuwia wynosi  4,6 miliarda PLN rocznie.

Wyniki pochodzą z najnowszego raportu instytutu GfK Polonia „Wielkie badanie klientów warszawskich centrów handlowych” omawiającego strukturę handlu odzieży i obuwia w Warszawie, kategorie klientów galerii handlowych, podział budżetu pomiędzy galerie oraz inne kanały zakupowe, postrzeganie poszczególnych  centrów handlowych.


GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

GfK nieustannie wprowadza innowacje i stosuje najnowsze technologie i najdokładniejsze metodologie, aby zapewnić klientom jak najlepsze zrozumienie najważniejszych ludzi na świecie: ich klientów.